DSC09370 versie 2.jpg image-2019-05-28 (4).jpg PHOTO- MD2-2019-05-26-17-52-04 b.jpg PHOTO-DA-2019-05-26-17-50-58 b.jpg PHOTO-Dames 2-2019-05-29-13-41-27 d.jpg PHOTO-J8E1-2019-05-26-17-54-57 b.jpg PHOTO-MC2-2019-05-29-13-41-13 bbb.jpg PHOTO-MD1-2019-05-29-13-41-40 bb.jpg

Junioren

Senioren

Hoofdsponsor

Vrijwilligersbeleid


De ZHC kan niet zonder de bijdrage van vrijwilligers. Zij zijn hard nodig om de club draaiende te houden. De club is van alle leden!  Alleen gezamenlijk kunnen wij gezellige evenementen organiseren, de club financieel gezond houden en onze kinderen plezier laten beleven met hockeyen.
 
Kortom: Vrijwilligerswerk op de ZHC hoort er gewoon bij. En een bijdrage hieraan kan je leveren op verschillende manieren. Let wel: dit geldt voor iedereen!

1.  Toetreding tot een commissie of het bestuur van de ZHC
Er zijn vele leuke commissies: de feest-, accommodatie-, sponsor-, kas- of technische commissie. Maar misschien heb je meer met communicatie, webbeheer, ledenadministratie of het wedstrijdsecretariaat? Laat het ons weten! Meld je dan aan bij [email protected].

2.  Bardiensten
Je draait een deel van de bardiensten die aan het team worden toebedeeld gedurende het jaar.

3.  Vaste trainer of coach (alleen met scheidsrechterskaart)
Interesse? Vraag naar de mogelijkheden bij [email protected]

4.  Vaste arbitrage (regelmatig én met scheidsrechterskaart)
Aanmelden kan via [email protected]

5.  Helpen bij evenementen of doen van vaste klusjes zoals: ZHCulinair (koken voor leden of achter de bar
     helpen), de Nieuwjaarsreceptie,  hockey spelletjesmiddag, ramen lappen, hesjes wassen
 
Vraag het aan de bar bij Jules of meld je aan via [email protected]

6.  Sponsoring (minimaal veldbordsponsoring)
Meer informatie via [email protected]

7.  Afkopen vrijwilligerswerk
Met ingang van seizoen 2019-2020 is in de Algemene Ledenvergadering (ALV) ook besloten  om de mogelijkheid te bieden het vrijwilligerswerk af te kopen voor € 100 per gezin /per seizoen als je écht niets wilt of kunt doen. Indien je dit wenst, kan je dit aangeven tot uiterlijk 1 december in het lopend seizoen.
Dit kan via [email protected]


BARDIENSTEN OP DE ZHC 
Centraal staat dat thuisspelende teams, samen met onze barbeheerder Jules, zorgen voor de barbezetting. Op zaterdag draait de jeugd (c.q. hun ouder(s)) bardiensten; op zondag draaien de senioren hun eigen bardiensten. Want onze kantine, en dus ook onze horecacoördinator Jules, kan niet zonder vrijwilligers. Hiermee vervalt dus per seizoen 2019-2020 de plicht van elk lid om een vast aantal van 10 uren bardienst te vervullen en vervalt ook het digitale Inzetrooster.


Hoe vullen we de bardiensten in?

Zaterdag:

De zaterdag diensten worden verdeeld in blokken van 2,5 uur. Op de meeste zaterdagen zullen er 4 blokken van 2,5 uur gemaakt worden. Er is altijd een barbezetting nodig van 2 leden per team per keer. De 4 blokken worden toebedeeld aan 4 thuisspelende teams. Deze teams geven we door aan Jules. 

Omdat er vaak meer teams thuis spelen, betekent dit dat je als team dus niet altijd een dienst hoeft te draaien. We verwachten dat ieder team ongeveer 4-6 keer een zaterdagdienst moet draaien per seizoen.

Vanaf 16 jaar mogen jongeren ook zelf bardiensten draaien. Ouders dienen hun kinderen hier wel op te wijzen; zij blijven wettelijk verantwoordelijk tot hun kind 18 jaar is. De bardiensten worden ingeroosterd door de coach of een ouder uit het team. 

De blokken zullen er op zaterdag veelal als volgt uitzien:

• Dienst 1:  08.00 - 10.30 uur - Team X levert 2 personen
• Dienst 2: 10.30 - 13.00 uur - Team Y levert 2 personen
• Dienst 3: 13.00 - 15.30 uur - Team Z levert 2 personen
• Dienst 4: 15.30 - 18.00 uur - Team Q levert 2 personen


Hoe pak je dit als team aan?

De teams krijgen van de bardienst coördinatoren een aantal zaterdagen en tijdstippen door waarop bardienst moet worden gedraaid. Een ouder of de coach van het team deelt deze diensten in. Net zoals de eventuele rij- en/of fruitdiensten.
Leden vooraf inplannen voor de toebedeelde diensten werkt over het algemeen het beste. Kunnen ze niet, dan moeten ze zelf ruilen met andere leden uit het team.

Moet iedereen bardiensten draaien?
Het officiële antwoord is: nee. Vanuit het vrijwilligersbeleid zijn leden, die al een functie hebben binnen de club, sponsor zijn of hun uren hebben afgekocht, in principe vrijgesteld. Dit wil niet zeggen dat ze dan geen bardiensten meer willen of kunnen draaien! Dus probeer toch zoveel mogelijk leden/ouders te vragen om ook hun steentje bij te dragen (vele handen maken licht werk).

Tip: vraag zo snel mogelijk binnen je team wie er NIET beschikbaar is voor de bardiensten vanwege ander vrijwilligerswerk voor de club. Dan weet je ook wie je wel kunt indelen. Mocht je twijfelen over een antwoord dat je van een lid krijgt dan kun je ons altijd even hierover informeren en kunnen wij het voor je uitzoeken.

Wat als een lid geen bardiensten willen draaien?
Als een lid niet bereid is bardiensten te doen, dan kan zijn of haar verplichting worden ingevuld zoals vermeld in dit Vrijwilligersbeleid onder punt 1 tot en met 7 (afkopen, sponsoring of een andere functie binnen de club). Het lid moet hiervoor zelf actie ondernemen. Een bijdrage aan de club is verplicht conform ons Huishoudelijk reglement. Ieder lid dat zich hieraan onttrekt, kan een sanctie worden opgelegd door het bestuur. Deze sanctie bedraagt € 150 per gezin per seizoen. Bij het niet betalen van de sanctie kan het bestuur besluiten het lid uit te sluiten van deelname aan de competitie.

Wanneer krijg je horen wanneer en hoe laat je team een bardienst heeft?
Zodra de wedstrijdtijden bekend zijn, kan de planning worden gemaakt. Deze planning wordt gemaakt door de bardienst coördinatoren: Janine Bender en Martine Paap. Zij zijn bereikbaar per e-mail op [email protected].

Zondag:
Op zondag regelen de senioren de diensten al zelf. De coach of aanvoerder deelt de leden van te voren in. Kan je niet? Dan regel je zelf vervanging of ruil je met iemand binnen je team.